wtorek, 24 listopada 2020

PAN DOKTOR

Kilka dni temu obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.  Z tego powodu chciałabym czytelnikom przypomnieć osobę Janusza Korczaka, wybitnego pedagoga, którego podejście do wychowania stało się podstawą Konwencji ONZ o prawach dziecka. 


Portret Janusza Korczaka
Źródło: sp3cieszyn.pl
KRÓTKI ŻYCIORYS

 

Pionierską rolę w dyskusjach o prawach dziecka odgrywa pedagog, lekarz i pisarz Janusz Korczak, urodzony jako Henryk Goldszmit w Warszawie w 1878 lub 1879 roku. Goldszmit studiował medycynę na Cesarskim Uniwersytecie Warszawskim w latach 1898-1904, a prawo uzyskania zawodu lekarskiego otrzymał w 1905 roku. W 1899 r. wygrał konkurs literacki dramatem "Janusz Korczak". Przez dalszą część swojego życia Henryk Goldszmit posługiwał się pseudonimem Janusz Korczak. 

 W 1912 r. założył żydowski sierociniec (Dom Sierot) przy ul. Krochmalnej 92 w Warszawie, który jako dyrektor prowadził przez 30 lat. Dom, wspierany przez Żydowskie Towarzystwo Pomocy Sierotom przyjmował żydowskie dzieci do 14 roku życia. W domu dla sierot Korczak stworzył własny system, który pomagał wychowywać w dzieciach najlepsze ludzkie wartości. Wprowadził różne środki komunikacji: tablicę ogłoszeniową, specjalne notatniki dla nauczycieli i uczniów, skrzynkę pocztową, biuro zagubionych rzeczy, a także sąd koleżeński. Była to metoda mająca na celu nauczenie dzieci samodzielnego rozwiązywania konfliktów. Jeśli spór był błahy, to dzieci radziły sobie z nim same. Jeśli był poważny, to mogły liczyć na niezawisły sąd koleżeński. W uzasadnionej sprawie każdy mógł podać do sądu każdego. Zdarzyło się, że sam Korczak był sądzony i nawet przegrał sprawę. Bo przecież wyrządzona krzywda nie jest mniejsza, jeśli jej sprawcą był dorosły... 

Kiedy został powołany jako lekarz w armii rosyjskiej po wybuchu I wojny światowej, jego koleżanka Stefania Wilczyńska (tzw. Stefa) kontynuowała pracę w "Domu Sierot". W tym trudnym czasie Korczak napisał swoje najważniejsze dzieło wychowawcze: "Jak kochać dziecko". Jednocześnie opiekował się kilkoma sierocińcami podczas pobytu pod Kijowem, gdzie spotkał Marynę Falską, która prowadziła tam internat dla polskich dzieci.

Po powrocie z wojny Janusz nadal prowadził Dom Sierot, a także, zarządzał sierocińcem Nasz Dom wraz z Maryną Falską. Był wykładowcą w Państwowym Instytucie Pedagogiki Specjalnej. Współpracował z wieloma pismami. Był również założycielem "Małego Przeglądu" - pierwszego czasopisma, redagowanego wraz z dziećmi. W latach 1935/36 został pracownikiem Polskiego Radia i rozmawiał z dziećmi przed mikrofonem jako Stary Doktor.

Po rozpoczęciu II wojny światowej naziści zajęli Warszawę. W październiku 1940 r. Korczak razem z dziećmi z sierocińca musieli przenieść się do getta warszawskiego. Mimo szansy opuszczenia getta pozostał ze swymi podopiecznymi i zginął wraz z nimi wywieziony do obozu zagłady w Treblince.


TWÓRCZOŚĆ JANUSZA KORCZAKA

KSIĄŻKI DLA DZIECI:
  • "Jośki, Mośki i Srule" "Jóźki, Jaśki i Franki" (1910-1911)
  • Bankructwo małego Dżeka (1926)
  • Król Maciuś Pierwszy (1928)
  • Król Maciuś na wyspie bezludnej (1931)
  • Kajtuś Czarodziej (1934)
  • Uparty chłopiec (1937)

PISMA EDUKACYJNE:
  • Jak kochać dziecko (1920-1921) - książka dostępna jest za darmo w Internecie
  • Prawo dziecka do szacunku (1929)
  • Prawidła życia (1931)
  • Pedagogika żartobliwa (1939)

POMNIKI JANUSZA KORCZAKA W WARSZAWIE

Na terenie Warszawy znajdują się trzy pomniki Janusza Korczaka:

  • Pomnik w Parku Świętokrzyskim (przy Pałacu Kultury od strony ulicy Świętokrzyskiej).
  • Pomnik przy ulicy Jaktorowskiej 6 (dawny adres: ul. Krochmalna 92) - pomnik przedstawiający Janusza Korczaka z dziećmi mieści się przed dawnym "Domem Sierot" dla dzieci żydowskich w Warszawie.
  • Pomnik na cmentarzu żydowskim (od strony ulicy Okopowej) - pełni rolę symbolicznego grobu.
Pomnik Janusza Korczaka w Warszawie
Źródło: pixabay.com

Apel Twojego dziecka wg. Janusza Korczaka
  • Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego czego się domagam. To tylko próba z mojej strony.
  • Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję – poczucia bezpieczeństwa.
  • Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko Ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jeszcze jest możliwe.
  • Nie rób ze mnie większego dziecka niż jestem. To sprawia, że przyjmuję postawę głupio dorosłą, żeby udowodnić, że jestem duży.
  • Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.
  • Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.
  • Nie wmawiaj mi, że błędy które popełniam są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.
  • Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. Czasami mówię to, by przyciągnąć Twoją uwagę.
  • Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed Tobą bronić i zrobię się głuchy.
  • Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie zawiedziony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.
  • Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.
  • Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.
  • Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i tracę całą swoją wiarę w ciebie.
  • Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę Cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić Cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.
  • Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.
  • Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia.
  • Nie wyobrażaj sobie, że przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej Ci się nie śniło.
  • Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.
  • Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem jak trudno dotrzymywać mi kroku w tym galopie, ale zrób co możesz, żeby się udało.
  • Nie bój się miłości. Nigdy.
"Apel Twojego Dziecka" to rodzaj manifestu, który stworzono na bazie dzieł Janusza Korczaka.


Opracowanie własne




Źródła:
https://pl.korczak.life/
https://www.janusz-korczak.de/ueber-janusz-korczak/leben-und-werk/
https://pl.aleteia.org/2018/03/15/8-koncepcji-janusza-korczaka-ktore-powinien-znac-kazdy-rodzic/?fbclid=IwAR11aELdcamNJe8GZZxpyZ6eVwfa3z8MzBkBjwTKduXcuLc5cbGrUo_AzjE
https://www.pskorczak.org.pl/strony/stara_strona/strony/korczak_zywy.htm
https://de.wikipedia.org/wiki/Janusz_Korczak
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomniki_Janusza_Korczaka_w_Warszawie


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

DYPLOM

Nasza szkoła otrzymała   DYPLOM  dla klasy 6c  za udział w projekcie  Ja w Internecie. Jak dbać o swoje bezpieczeństwo w sieci.  zorganizowa...